Wesołe zabawy z „ Lokomotywą” Pana Tuwima
1. Wspólne powitanie rodziców i dzieci piosenką ” Wszyscy są” ( rodzic z dzieckiem stoi w parze, na ekranie wyświetla się tekst piosenki, prowadzący demonstruje sposób pokazywania ruchów w trakcie śpiewu; wspólny śpiew i powitanie)
Wszyscy są , witam Was, zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy…
2. Prezentacja przyniesionych zdomu różnych wydań „ Lokomotywy” (po powitaniu wszyscy zajmują miejsca na krzesełkach ustawionych w kręgu i kolejno prezentują swoje książki, krótko o nich opowiadając)
3. Krótka informacja o autorze , pokazanie zdjęć J. Tuwima.
4. Wspólne głośne czytanie „ Lokomotywy”.
5. Zabawa muzyczno - ruchowa „ Podróż pociągiem” (dzieci i rodzice ustawiają się w pociąg, kiedy usłyszą melodię „ Jedzie pociąg z daleka”– ruszają wolno ze stacji i poruszają się w rytm słyszanej muzyki. „Pociąg” dojeżdża do I stacji , po wykonaniu zadania jedzie dalej do II stacji itd)
6. Stacja I – Kalambury (rodzic lub dziecko za pomocą ruchu, gestu musi przedstawić wylosowane przez siebie zdanie, pozostałe, dzieci wraz z rodzicami muszą odgadnąć nazwę przedmiotu lub zwierzęcia i odszukać wagonu, w którym te przedmioty, zwierzęta, osoby się znajdowały) –
• w jednym krowy,
• w drugim konie
• w trzecim grubasy jedzące tłuste kiełbasy
• czwarty wagon pełen bananów
• w piątym stoi sześć fortepianów
• w szóstym armata
• w siódmym stoły i szafy
• w ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy
• w dziewiątym tuczone świnie
• w dziesiątym kufry, paki i skrzynie
7. Stacja II – Zagadkowo ( zadaniem dziecka wraz z rodzicem jest odpowiedzieć na wylosowane pytanie i ustawić wagonik w odpowiedniej kolejności . Pytania dotyczą wiersza „ Lokomotywa”:
Co stoi na stacji w wierszu J. Tuwima?
• parowóz
• lokomotywa
• wagon
Kto siedzi w trzecim wagonie?
• grubasy
• policjanci
• kucharki
Ile fortepianów stoi w piątym wagonie?
• 4
• 5
• 6
Jakie meble są w siódmym wagonie?
• łóżka i kanapy
• stoły i szafy
• krzesła i fotele
Który wagon jest pełen bananów?
• 7
• 2
• 4
Ile jest wszystkich wagonów?
• 50
• 30
• 40
Co jedzą grubasy?
• szynkę
• ser
• tłuste kiełbasy
Co stało w szóstym wagonie?
• kanapa
• armata
• szafa
Najpierw ruszyła po torach jak:
• żółw
• koń
• tygrys
Toczyła się jak:
• piłeczka
• skrzyneczka
• karteczka
Jak stukała tocząc się po torach:
• "tak, to to, tak to to"
• "niech, to to, niech to to"
• "ale, to to, ale to to"
8. Stacja III- „ Nakręcane zabawki”- ćwiczenia artykulacyjne ( dzieci otrzymują obrazki – sylwety pasażerów z pociągu J. Tuwima, stoją w kole, w środku wybrany rodzic, który ma w ręku lizak dróżnika. Rodzic dotyka lizakiem wybrane dziecko, które musi wydać odgłos pasażera ze swojego obrazka. Zabawę prowadzimy tak długo, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział. Można podzielić dzieci na kilka grup i wybrać kilku rodziców, by zabawa mogła toczyć się jednocześnie).
Sylwety – krowy, konie, słonie, świnie, fortepian, armata
9. Stacja IV- „ Rysunkowo” - tworzenie strony do książki „ Lokomotywa” różnorodnymi technikami ( dzieci losują karton, na którym jest napisany fragment wiersza. Rodzic odczytuje dziecku ten fragment, wspólnie rozmawiają jak mogą ten tekst przedstawić w formie rysunku, następnie wybierają stolik z materiałami plastycznymi przy którym będą pracować i wspólnie wykonują stronę do książki. Po wykonaniu pracy rodzice łączą strony książki zgodnie z kolejnością )
10. Prezentacja wykonanej książeczki, ponowne wspólne odczytanie wiersza J. Tuwima „ Lokomotywa”.
11. Pożegnanie i podziękowanie za wspólna zabawę.
Dorota Klimczak - KCR " Z nami warto "